Toimitusjohtajan katsaus menneeseen ja tulevaan

Vuosi 2021 meni vauhdilla, mutta niinhän sitä sanotaankin; aika kuluu nopeasti, kun on mielenkiintoista tekemistä. En voi kuin hämmästellä innostuneisuuden ja sitoutuneisuuden määrää, mikä huokuu niin omasta henkilökunnasta kuin Linearia käyttävistä välittäjistäkin. Tätä venettä on ilo kipparoida matkalla kohti kiinteistöalan digitalisaatiota. Nyt on hyvä hetki summata mennyt vuosi 2021 ja kääntää katse sitten tulevaan.

Paljon on tehty ja paljon on saatu aikaan

Kulunut vuosi on ollut Linearille merkittävä monin eri tavoin. Olemme esimerkiksi rekrytoineet ennätysmäärän uusia työntekijöitä kasvaviin tarpeisiimme sekä solmineet liiketoiminnallemme tärkeitä yhteistyökumppanuuksia. Näistä yhtenä mainittakoon Suomen Asiakastieto, jonka kautta tilatut asiakirjat uivat jatkossa suoraan Linear-välitysjärjestelmän käyttäjien kohteille ilman erillistä sähköposti- ja tallennusrumbaa. Tämä, kuten kaikki muutkin solmimamme kumppanuudet ovat tärkeässä osassa tukemassa missiotamme kiinteistöalan digitalisoimiseksi.

Kasvukipujen kautta yhä vahvemmaksi

Rehellisyyden nimissä täytyy todeta, että ilman haasteita ja vastoinkäymisiä emme ole selvinneet mekään. Alkuvuodesta 2021 into lanseerata välitysjärjestelmää oli jo kova, emmekä olisi halunneet odottaa hetkeäkään. Kuuntelimme kuitenkin herkällä korvalla välittäjien palautetta ja lykkäsimme lanseerausta. Meidän oli yksinkertaisesti vain pakko myöntää, että järjestelmä ei ollut vielä valmis julkiseen ulostuloon. Tai olihan se valmis ja täysin toimivakin, olimme jopa kehittäneet aivan uusia välittäjien arkea helpottavia ominaisuuksia, mutta joitain olennaisia perusominaisuuksia uupui yhä tai ne eivät olleet tarpeeksi vakaita yltääkseen laatustandardeihimme. Arvostamme kilpailijoiden tarjonnassa nimenomaan vakautta, varmuutta ja luotettavuutta. Haluamme, että myös Linearin perusta on yhtä vakaa ennen välitysjärjestelmän virallista lanseerausta, jotta voimme tarjota myös isoille ketjulle kaikki tarvittavat ominaisuudet. Ylpeinä voimme kuitenkin todeta, että vaikka varsinaista lanseerausta ei ole vielä tehty, olemme onnistuneet silti saamaan Linear-välitysjärjestelmän käyttäjiksi yli 5 % kaikista Suomen välittäjistä. Ja mikä parasta, he näkevät Linearin tulevaisuuden samalla tavoin kuin me. Kiitämme näitä rohkeita välitysliikkeitä nöyrin mielin saamastamme luottamuksesta, jonka siivittämänä kehitämme järjestelmää aina vain edistyksellisemmäksi ja ennen kaikkea välittäjiä paremmin palvelevaksi.

Lunastamme paikkamme edelläkävijänä

Linear tunnetaan edelläkävijänä. Tällä hetkellä asiakkaillamme on käytössä esittelytekstejä kirjoittava tekoäly, jonka olemme nimenneet AIDAksi. Tietääksemme AIDA on ensimmäinen tekoäly koko maailmassa, joka kirjoittaa esittelytekstejä ja vieläpä usealla kielellä. Tämä mahdollistaa jatkossa esimerkiksi sen, että suomalainen välittäjä voi julkaista kohteensa Espanjan markkinoille ja espanjalainen välittäjä voi julkaista kohteensa suomalaisille asiakkaille samalla tavalla ilman, että heidän tarvitsee osata toistensa kieliä. Vielä toistaiseksi AIDA tarvitsee välittäjien apua, joten olemme määritelleet sen roolin ennen kaikkea inspiraation antajaksi esittelytekstin kirjoitusprosessissa. AIDA sai alkunsa, kun tunnistimme välittäjiä kiusaavan ongelman; hektisen työn keskellä ei ole aina helppo päästä luovaan tilaan, jota esittelytekstin kirjoittaminen vaatii. AIDAn avulla välittäjä ei koe enää tyhjän paperin syndroomaa, vaan pääsee kirjoitustyössä helposti alkuun.

Paras on yhä tuloillaan

Mitä vuosi 2022 sitten tuokaan tullessaan? Ainakin pääsemme lanseeraamaan kunnolla välitysjärjestelmän, jonka voimme nyt hyvällä omallatunnolla todeta olevan enemmän kuin pelkkä välitysjärjestelmä. Kaikkia uusia tulevaisuuden ominaisuuksia ohjaa sama peruspilarimme; välittäjän manuaalisen työn karsiminen digitalisoinnin avulla. Lisäksi Linear on ”One Stop Shop”, eli välittäjä saa yhdestä paikasta järjestelmän lisäksi kaiken välitystyöhön tarvitsemansa, kuten valo- ja pohjakuvat, digistailaukset, virtuaaliesittelyt, asiakirjat sekä lakiavun. Kumppaneidemme avulla välittäjä voi tarjota asiakkailleen myös ohituskaistan lainaneuvotteluihin tai ilmaisen juristin konsultaation. Kuten Kauppalehtikin lokakuussa kirjoitti: “Linearin tavoitteena on olla mukana jokaisessa asuntokaupassa tavalla tai toisella”. Tämä mielessä lähdemme kohti vuotta 2022. Kiitämme asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme ja tietenkin omaa tiimiämme menneestä vuodesta ja toivotamme kaikille mitä parhainta uutta vuotta!

– Miro Eriksson