Liidien hallinta Linearissa

Linear
kirjoittanut Linear
2 min lukuaika
26.3.2024 14:10

Välitystyössä kamppaillaan usein asiakashankinnan haasteiden kanssa. Välittäjien mukaan yksi suurimmista kompastuskivistä on asiakasliidit sekä niiden hallinnointi. Huoli liidiprosessin toimimattomuudesta ei ole täysin turha, sillä yksi tehokkaimmista tavoista kasvattaa myyntiä on niin kutsuttujen inbound-liidien avulla. Inbound-liidit eli sisään saapuvat liidit ovat niitä kaikista ”kuumimpia”, joita myyntityötä tekevät janoavat. Kyseisten liidien tapauksessa esimerkiksi sivukävijä on jo päättänyt jonkin asteisesta kiinnostuksestaan yritystä kohtaan ja tehnyt ensimmäisen siirron asian edistämiseksi. Mikäli liideihin ei panosta, jää välitysliikkeeltä siis suuri myynnin potentiaali hyödyntämättä.

Asiakasliidejä voisi tulla enemmänkin?

”Kuulostaa hyvältä, mutta miten ihmeessä niitä liidejä saadaan?” saatat kysyä tässä vaiheessa. Vastaus ei ole yksiselitteinen, mutta ongelma on kuitenkin ratkottavissa. Verkkosivujen perinteiset yhteydenottolomakkeet ovat tärkeitä apuvälineitä, mutta eivät usein yksinään riitä. Pelkästään lomakkeeseen tukeutuminen tarkoittaa sitä, että sivukävijän tulee etsiä verkkosivuilta tietoa itsenäisesti. Sen jälkeen hänen tulee vakuuttua niin vahvasti yrityksen ylivoimaisuudesta, että päättää ottaa yhteyttä. Mikäli vain pieni osa sivukävijöistäsi lopulta jättää yhteydenottopyynnön, edellä mainittu skenaario ei toteudu. Tästä syystä on tärkeää valjastaa myös muut saatavilla olevat työkalut liidien hankintaan. Näin välitysliike voi kasvattaa todennäköisyyttä sille, että sivuja selaileva kävijä todella muuttuu potentiaaliseksi asiakkaaksi.

Linear on pureutunut liidien hankinnan ytimeen muun muassa yhteistyökumppaneiden avulla. Kumppanimme Serviceform ja Videobot mahdollistavat reaaliaikaisen vuorovaikutuksen sivukävijöiden kanssa, joka auttaa ratkaisemaan mieleen juolahtaneet kysymykset ja epäselvyydet välittömästi. Nämä chatbotit keräävät arvokasta tietoa tarpeista ja mieltymyksistä, jolloin on mahdollista tarjota entistä personoidumpaa palvelua. Videobotin viehätys piilee visuaalisessa vuorovaikutuksessa, joka tekee monimutkaisista aiheista helpommin ymmärrettäviä. Mikäli välitysliikkeen käytössä on joku edellä mainituista kumppaneista poikkeava alusta, myös sen integrointi onnistuu vaivattomasti järjestelmään.

Asiakasliidit saapuvat hajautetusti eri kanaviin?

Liidin saapuminen eli yhteydenotto on vasta polun ensimmäisiä vaiheita, jonka jälkeiset toimet määrittelevät lopputuloksen. Muuntautuuko liidi toimeksiannoksi, vaiko ei? Syyt hävitylle liidille ovat toki moninaiset, mutta olisi turhauttavaa menettää potentiaalinen asiakas sellaisten seikkojen vuoksi, joihin on mahdollista vaikuttaa. Liidin saapuessa ensiarvoisen tärkeää on nopea reagointi. Mikäli liidi hukkuu muiden viestien joukkoon tai jää unholaan turhan pitkäksi aikaa, potentiaalinen asiakas kääntyy toisen palveluntarjoajan puoleen. Linear-käyttäjillä tätä huolta ei ole. Välitysjärjestelmään sisäänrakennettu liidien hallinta pitää huolen siitä, että yksikään potentiaalinen asiakas ei jää huomiotta. Työkalu kokoaa eri kanavien kautta saapuvat liidit yhteen näkymään sekä ilmoittaa niistä myös sähköpostitse. Liidit voidaan ohjata automaattisesti oikeille henkilöille tai jakaa eri käyttäjille. Tämä varmistaa sen, että jokainen liidi käsitellään huolellisesti.

Asiakasliidien seuranta on muistin varassa?

Eritoten välitysliikkeen yrittäjän ja esimiehen haasteet ovat liidien seurattavuudessa tai pikemminkin sen puutteessa. Usein kysyttyjä kysymyksiä ovat: ”Paljon liidejä saapuu?”, ”Miten hyvin liidit tuottavat toimeksiantoja?” ja ”Mitkä ovat syyt hävityille ja voitetuille liideille?”. Välittäjät taas kipuilevat sen kanssa, että seuranta on käytännössä oman muistin varassa, joka vaikeuttaa aikaisemmin mainittuihin kysymyksiin vastaamista. Linearin liidien hallinnan ansiosta on helppo pysyä ajan tasalla sovituista asioista sekä liidien eri vaiheista. Jokainen yhteydenotto voidaan siirtää oikeaan kohtaan liidipolkua, jonka lisäksi kaikki asiakaskontaktit ja muistiinpanot on mahdollista kirjata liidin tietoihin. Raportoinnin avulla liideistä taas saa kokonaisvaltaisen kuvan, joka antaa perusteet toiminnan kehittämiselle ja päätöksenteolle.

Kokonaisvaltaisen liidityökalun avulla välitysliike voi hallita yhteydenottoja laadukkaasti, erottautua kilpailijoista, automatisoida manuaalisia työvaiheita ja ennen kaikkea viedä maaliin toimeksiantoja. Linearin liidien hallinta on välittäjän tuki ja turva, joka auttaa pitämään huolta liidin matkasta aina yhteydenotosta toimeksiantoon saakka. Potentiaalisten asiakkaiden kanssa tapahtuva vuorovaikutus on luonnollisestikin myös suuressa roolissa onnistumisen kannalta. Mikäli haluat tietää siitä lisää, pysy kuulolla – kerromme tulevissa blogikirjoituksissa enemmän Linearin markkinoinnin automaatioista.

Haluaisitko kuulla lisää liidien hallinnasta Linearissa? Varaa esittelytapaaminen! Mikäli olet jo Linear-käyttäjä; ota yhteyttä, niin käydään yhdessä läpi välitysliikkeellesi sopivat ratkaisut liidien hankintaan.