Jos ei nyt, niin koska? – Piristyvän asuntomarkkinan voittajat laittavat myynnin toimintamallit kuntoon nyt

Linear
kirjoittanut Linear
2 min lukuaika
22.4.2024 18:01

Milloin on paras aika laittaa välitysliikkeen myyntiprosessit kuntoon? Oikea vastaus on tietenkin eilen. Jos näin ei kuitenkaan tullut tehtyä, on toiseksi paras vaihtoehto tehdä se nyt. Hankalassakin markkinatilanteessa löytyy sekä asuntojen ostajia että myyjiä – ja parhaiten pärjäävät ne välittäjät, jotka palvelevat hyvin molempia.  Ne, jotka viilaavat myyntinsä huippukuntoon nyt, paitsi selviytyvät haasteista, ovat myös etumatkalla kilpailijoihinsa nähden markkinan piristyessä. 

Älä anna hankalan markkinatilanteen lamaannuttaa 

Uutiset kertovat asuntokaupan hidastumisen jatkuvan; Helsingin Sanomien mukaan helmikuussa 2024 nostettiin vähiten uusia asuntolainoja 20 vuoteen. Tilanne voi näyttäytyä välittäjille lohduttomana, sillä globaalille talousahdingolle ja totuttua korkeammille koroille ei näy loppua. Paluu kuumana käyvään asuntokauppaan antaa odottaa itseään. Mikään tästä ei silti tarkoita, etteikö asuntoja edelleen myytäisi ja ostettaisi. Nyt ei ole aika käpertyä kerälle odottamaan parempia aikoja, vaan hyväksyä tilanne ja tehdä se, minkä menestyminen haastavassa markkinassa vaatii.  

Myynnin pyhä kolminaisuus: määrä, suunta ja laatu 

Myyntikonsultit ovat jo vuosikymmeniä vannoneet pyhän kolminaisuuden nimeen: määrä, suunta ja laatu. Näissä kolmessa sanassa piilee menestyksen kaava myös asunnonvälitykseen.  

Määrä: Jos markkinan käydessä kuumana kauppoja syntyi säännöllisesti lyhyillä myyntiajoilla, on tilanne nyt toinen; asunnon myyntiaika voi olla jopa nelinkertainen aiempaan nähden. Jotta välittäjä voisi saavuttaa samat myyntiluvut, on myytäviä asuntoja oltava salkussa enemmän. 

Suunta: Vaikeassa markkinassa saman tuloksen eteen työtä on tehtävä enemmän, mutta tunneilla ei ole itseisarvoa. 12 tuntia väärien asioiden parissa tuo edelleen huonomman tuloksen, kuin 6 tuntia oikein käytettynä. Koska vaikea markkina = ostajan markkina, on fiksua panostaa erityisesti ostajien palvelemiseen. 

Laatu: Nyt kun ostajia ja myyjiä ei marssi sisään ovista ja ikkunoista, korostuu palvelun laatu molemmissa. Välittäjällä ei yksinkertaisesti ole varaa olla vastaamatta molempien tarpeisiin niin hyvin kuin pystyy. 

Panostamalla asiakaskokemukseen myyt enemmän 

Suomalaiset kiinteistönvälittäjät palvelevat kahta tahoa – asunnon myyjiä ja niiden ostajia. Toimintamallin korjaamisen tarkoituksena on parantaa molempien asiakaskokemusta, minkä seurauksena: 

a. välittäjällä on enemmän myytävää  

b. hän pystyy auttamaan useampia ostajia löytämään uuden kodin. 

Äkkiseltään vanhoihin toimintatapoihin tottuneelle tämä saattaa kuulostaa hurjalta; lisää tehtäviä ja paljon uutta opeteltavaa. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että Linear tukee muutoksessa – niin uuden opettelussa kuin tehtävien hallinnassa (ja voidaanpa iso osa niistä Linearin avulla myös automatisoida).  

Linear välittää välittäjistä 

Linearin missiona on perustamisestamme lähtien ollut kehittää suomalaista kiinteistönvälitysalaa ja auttaa välittäjiä myymään enemmän. Mission ytimessä on välitysjärjestelmämme, joka on toiminnoiltaan ja valmiusasteeltaan valovuosia kilpailijoitaan edellä. Olemme kehittäneet järjestelmäämme vuosien ajan systemaattisesti perustuen myynnin osaamiseen, tuhansien välittäjien kanssa käytyihin keskusteluihin ja tuotekehitystiimimme vankkaan kokemukseen. Linearin filosofiaan kuuluu myös se, ettemme jätä asiakasta yksin opettelemaan uusia toimintatapoja ja järjestelmän käyttöä, vaan nimetty yhteyshenkilömme auttaa niin käyttöönotossa kuin sitä seuraavassa arjessa. 

Nyt, jos koskaan, on hyvä aika hypätä Linearin matkaan.