Asiakkaidemme kuunteleminen ja heidän palautteidensa perusteella toimiminen ovat luonnollisestikin aina olleet tärkeä osa Linear-välitysjärjestelmän kehitystä. Selvää on kuitenkin se, että välittäjän arkea ei voi sisäistää kokonaisvaltaisesti kuin ne, jotka työtä tekevät. Mikä olisikaan parempi tapa ymmärtää kiinteistönvälittäjiä ja heidän tarpeitaan kuin hypätä päiväksi sellaisen matkaan? Tällä kertaa tuotepäällikkömme Miika Isoranta antoi ohjat välitysalan rautaiselle ammattilaiselle, Neliöt Liikkuu LKV -välittäjä Juho Sirkkalalle, ja toimi hänen varjonaan yhden tavallisen työpäivän ajan.
Yhteinen päivä alkaa vauhdikkaasti hankintakäynnille valmistautuessa. Nopeasti käy selväksi, että mahdollisuus keskittyä syvällisesti yhteen asiaan on luksusta, jota välittäjän työssä ei ole. Keskittyminen herpaantuu jatkuvasti esimerkiksi uuden liidin, yhtäkkiä mieleen juolahtavan asiakasviestin tai saapuvan puhelun vuoksi.
"Mielessä on niin paljon asioita, ettei niitä kaikkia voi millään itse muistaa. Linear tuo struktuuria työpäivään, ja pitää korttipakan kasassa silloin, kun muuten tuntuu, että se on romahtamaisillaan", Juho selittää.
Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa muistutuksia. Vaikka työnteko keskeytyisikin syystä tai toisesta, välitysjärjestelmä muistuttaa yhä keskeneräisistä asioista. Juho on ollut tyytyväinen, että Linear tekee juuri tätä, mutta uskoo, ettei muistutuksia voi koskaan olla liikaa.
"Muistutuksiin merkataan ne kaikkein tärkeimmät asiat, siksi niitä saisi olla melkein jokaisessa työvaiheessa", hän painottaa.
Aamupäivän jälkeen matka jatkuu lounaan kautta hankintakäynnille. Erityisesti tien päällä eräs tärkeä pointti korostuu.
"Kun puhelu tulee, saatan olla missä tahansa. Välitysjärjestelmän täytyy siis toimia mutkattomasti myös tabletilla tai kännykällä, ja tiedon täytyy olla heti saatavilla. Linear on ihan omaa luokkaansa, mitä tulee mobiilikäyttöön – se on niin timanttinen. Välillä kuitenkin unohdan, mihin olen kirjoittanut etsimäni tiedon; CRM-asiakkaan yhteyteen vai liidille", Juho toteaa.
Juhon huomio koskien tiedon saannin nopeutta toi esiin erinomaisen kehityskohdan, jonka Miika kirjaakin heti ylös. On selvää, että muistiinpanot täytyy keskittää, jotta niitä ei tarvitse etsiä kahdesta eri paikasta.
Loppupäivä vietetään toimistolla vaihtaen ajatuksia rutiinien lisäksi liittyen myös siihen, millaista välittäjänä työskentely oikein on. Juho mainitsee, että työpäivät eivät ole koskaan samanlaisia, vaan tilanteet eskaloituvat usein ilman varoitusta. Tämän vuoksi ero vapaa-ajan ja työajan välillä on häilyvä, eikä suunnitelmallisuutta ole.
"Usein välitysuralle lähdetään vapauden vuoksi; päätät itse päiviesi kulun ja olet oman työsi herra. Se, ettei päivillä ole minkäänlaista runkoa, johtaa helposti kuitenkin siihen, että työvuoro voi kestää melkein vuorokauden ympäri – eihän se ole vapautta", Juho sanoittaa ajatuksiaan ja jatkaa:
"Välitysjärjestelmän osuus välittäjän mielenrauhaa ajatellen on oikeasti todella suuri. Kun tehtävää on paljon, ahdistus on kova. Kaikki kalvaa, oli se sitten kaupankäynti, asiakasviestit – mikä tahansa. Se tietysti vaikuttaa omaan mielentilaan niin työarjessa kuin kotonakin. Sitten sulle lyödään eteen Linear, joka vie ylimääräisestä työtaakasta 90 prosenttia pois, niin onhan se aidosti elämää muuttavaa. Yhtäkkiä hoppu loppu, ja saat just sen vapauden, jonka takia oot välitysalalle alunperin lähtenytkin."
Kun yhteinen päivä alkaa tulla päätökseen, kysymyksiä on jäljellä vain yksi. Neliöt Liikkuu LKV on tiettävästi Suomen ainoa välitysliike, joka antaa välittäjiensä valita oman välitysjärjestelmänsä. Miksi Juho on valinnut juuri Linearin?
"Summaisin asian niin, että Linear ottaa huomioon välittäjän arjen jokaisella eri saralla. Se toimii mobiililla täydellisesti. Se on yksinkertainen, helppo käyttää sekä minimoi ylimääräisen työn ja sitä kautta stressin. Otetaan esimerkkinä Linear Store. Me kaikki täällä toimistolla käytetään Storea, koska se on ehkä fiksuin keksintö ikinä. Sen ansiosta jää jälleen muutama työvaihe pois välistä. jonka myötä aikaa vapautuu", Juho kehuu.
"Vaikka keskustelemmekin asiakkaidemme kanssa päivittäin, on olemassa hiljaista tietoa, joka tulee ilmi oikeastaan vain tällä tavalla – välittäjän työpäivää seuratessa. Siksi asiakasvierailut ovat tärkeä osa tuotekehitystämme. Odotan todella innolla jo seuraavaa!" Miika summaa.
Kiitos Juho, että otit välitysjärjestelmäsi tuotepäällikön työpäivääsi mukaan! Saman mahdollisuuden tarjoamme myös muille asiakkaillemme; nähdäänkö seuraavaksi teidän toimistollanne näissä merkeissä?