Tekoälyn vallankumous on täällä. Näin ainakin todetaan useissa lehtiartikkeleissa, joissa kyseistä teknologiaa on nostettu esiin yhä enenevissä määrin. Monista kiinteistönvälittäjistä tekoäly saattaa tuntua pelottavalta, mutta syvällisempi ymmärrys hyödyistä johtaa helposti uusiin johtopäätöksiin sen tarjoamien laajojen mahdollisuuksien vuoksi. Yhä useampi kiinteistönvälittäjä hyödyntää tekoälyä työtehtävissään, välillä tiedostamatta sitä edes itse. Esimerkiksi Linearin välitysjärjestelmä hyödyntää tekoälyä jo nyt, mutta se on vasta alkusoittoa. Asiantuntijat uskovat tekoälyn olevan lähitulevaisuudessa vakiintunut osa välitysalan standardia.
Kysyimme Linearin koneoppimisen asiantuntijalta Ville Lähteenlahdelta muutamia kysymyksiä koskien tekoälyä ja miten sitä voisi hyödyntää välitysalalla.
Jos ajattelet nimenomaisesti välitysalaa, mitä mahdollisuuksia näet tekoälyn tuovan tulevaisuudessa?
”Koneoppiminen ja tekoäly tulevat mukaan välitysalalle vähitellen, tarjoten teknologian kehittyessä helpotusta aina vain monimutkaisempiin ongelmiin, sekä mahdollistaen täysin uusia tapoja hyödyntää tietokonetta päivittäisessä työssä. Tästä esimerkkinä Linearin AIDA, joka kirjoittaa kohteen tietoihin pohjautuvia esittelytekstejä. Tekoälyn tuottamat esittelytekstit ovat kuitenkin vasta alkuaskel. Tulevaisuuden välitysjärjestelmä tulee ymmärtämään sille syötetyn tekstin, kuvat ja puheen.”
Uskotko, että tekoäly korvaa ihmiset työmaailmassa?
”Työnkuva tulee tulevaisuudessa muuttumaan. Uskon siihen, että tulemme näkemään suuren määrän uusia tekoälymalleja, jotka keskittyvät yksittäisten ja rajattujen ongelmien ratkaisuun. Ihmistä ei siis vielä tulla korvaamaan koneella, mutta tekoälymallien käyttö työkaluina tulee yleistymään”.
ChatGPT kiinteistönvälittäjien työkaluna
Tekoäly on tällä hetkellä polttava puheenaihe paljon julkista keskustelua herättäneen kirjainyhdistelmän, ChatGPT:n vuoksi. ChatGPT on tekoälyllä toimiva botti, joka perustuu GPT-kielimalliin (Generative Pretrained Transformer). Se hyödyntää syväoppimistekniikoita luodakseen ihmismäisiä vastauksia käyttäjien antamiin kehoitteisiin. ChatGPT on ensisijaisesti suunniteltu ymmärtämään ja luomaan englanninkielistä tekstiä, joten parhaan lopputuloksen saamiseksi sisällöntuottajat Suomessa yleensä kääntävät työkalun tuottaman tekstin englannista suomeksi. Näin ollen hyöty tehokkuuden näkökulmasta jää usein vajavaiseksi, kun suomenkielisillä markkinoilla toimivan ammattilaisen aika kuluu käännöstyöhön ja virheiden tarkastamiseen.
Myös välitysala on löytänyt ChatGPT:lle oman käyttötarkoituksensa. Kiinteistönvälittäjät etenkin Yhdysvalloissa käyttävät yhä enemmän ChatGPT:n kaltaisia, tekoälyyn pohjautuvia työkaluja luonnostellakseen esimerkiksi kohteiden myynti-ilmoituksiin esittelytekstejä. Aivan kuten monissa muissakin trendeissä, odotamme suomalaisten välittäjien seuraavan ulkomaisten kollegoidensa jalanjälkiä. Linear-välitysjärjestelmän käyttäjät tosin eivät suinkaan toimi seuraajina, vaan edelläkävijöinä. Linearissa ChatGPT:n sisällöntuotannon hyödyt ovat nimittäin olleet läsnä asiakkaidemme arjessa jo noin vuoden ajan, kiitos työkalun nimeltä AIDA™.
Linearin AIDA™ on esittelytekstejä kirjoittava tekoäly, jonka tehtävä on auttaa välittäjiä silloin, kun inspiraatio kirjoittamiseen on hukassa. Se auttaa kirjoittajan alkuun ja tarjoaa uusia näkökulmia esittelytekstin sisältöön. Tekstit eivät ole aivan tuulesta temmattuja, vaan ne pohjautuvat selostusliitteelle täytettyihin tietoihin ja avainsanoihin, jotka välittäjä pääsee valitsemaan itse. AIDAn esittelytekstit ovat vielä toistaiseksi suhteellisen lyhyitä, joten ihmistäkin tarvitaan lisäämään tekstiä ja esimerkiksi täydentämään lauseita. AIDAa ei ole siis luotu korvaamaan ihmistä täysin, vaan se toimii ikään kuin henkilökohtaisena assistenttina kirjoitusprosessin yhteydessä. Selvää on kuitenkin se, että AIDAn avulla välittäjien ei enää koskaan tarvitse kokea tyhjän paperin syndroomaa.
AIDA™ on konkreettinen esimerkki siitä, että me Linearissa pyrimme tarjoamaan vähintäänkin ajankohtaisia, mutta usein jopa edellä aikaansa olevia ominaisuuksia. Hulluja kehitysideoita ei olekaan, kun tekoälyn moninaiset mahdollisuudet ovat käytössä. AIDAkin oli suora vastaus välittäjiltä saamaamme palautteeseen, joka toimii kaiken kehityksemme lähtökohtana. Olimme nimittäin toistuvasti kuulleet asiakkaidemme tuskastelua siitä, miten heidän kiireisessä arjessaan esittelytekstien kirjoittamisesta on pahimmillaan tullut peikko, joka jarruttaa merkittävästi selostusliitteen täyttämistä. Kyseessä oli siis selkeä ongelmakohta välittäjän työssä, johon päätimme tarttua luomalla AIDAn.
Koneoppiminen avustaa aineistonsiirroissa
Myös odotettu aineistonsiirto järjestelmästä toiseen on Villen ja muiden kehittäjiemme käsialaa. Ennen aineistonsiirto on toteutettu niin, että data on kyllä siirretty, mutta sen hyödyntäminen uudessa järjestelmässä on vaatinut välitysliikkeen sisäisen asiantuntijan työaikaa tai kolmannen osapuolen palkkaamista. Meille koneoppimisen keltanokille yksinkertaiselta kuulostava ominaisuus, jossa data aikaisemmasta välitysjärjestelmästä siirtyy toiseen täysin käyttökelpoisena – ei olekaan aivan niin simppeliä toteuttaa kuin miltä se kuulostaa.
”Järjestelmäkehittäjän näkökulmasta tekoäly on avannut mahdollisuuksia. Vanhojen välitysjärjestelmien datasiirtoja toteuttaessa olemme muun muassa käyttäneet tekoälyä muuttamaan toisen järjestelmän epästrukturoitua tekstiä Linearissa käytettyyn strukturoituun muotoon. Ilman tekoälyn avustusta työ olisi ollut tiedon määrän vuoksi mahdoton. Lisäksi tekoälyn avulla ollaan luotu kartoituksia välitysjärjestelmien välille. Kaiken kaikkiaan aikaa on säästynyt paljon”, Ville kuvailee.
Työ aineistonsiirron eteen on tuottanut tulosta, sillä Linear on aloittanut tämän “uudenlaisen” aineistonsiirron ensimmäisen vaiheen PDX-välitysjärjestelmästä kokonaan Lineariin siirtyneiden käyttäjien osalta.
On selvää, että tekoäly ja koneoppiminen tulevat vaikuttamaan välitysalan tulevaisuuteen merkityksellisellä tavalla. Mahdollisuus kerätä, analysoida ja oppia valtavasta datavirrasta luo välittäjille ennennäkemättömiä mahdollisuuksia aina myyntiennustuksista sisällöntuotantoon. Syytä pelkoon ei kuitenkaan ole, ainakaan välittäjillä. Siinä missä ylimääräinen manuaalinen työ karsiutuu teknologian ansiosta, asunnon myymisen ja ostamisen inhimillinen puoli on aina läsnä. Kodin ostaminen kun ei ole vain järkipäätös, vaan ennen kaikkea hyvin tunnepitoinen prosessi. Tähän robotiikka ei voi vastata, vaan ihmisläheinen lähestymiskulma on aivan yhtä tärkeässä roolissa kuin ennenkin.
Yksi tulevista Linearin projekteista tekoälyn saralla on malli, joka etsii välittäjille uusia asiakkaita ennustamalla, mistä osoitteesta seuraava myyntitoimeksianto on todennäköisesti tulossa. Mallin kehitys on vielä vasta aluillaan, mutta osoittaa sen, että tulemme jatkossakin toimittamaan tekoälyavusteisia palveluita käyttäjillemme. Tämä on luonnollisestikin yksi kiinnostava ja rahanarvoinen syy lisää valita Linear.