Mikä sai perinteikkään välitysketjun vaihtamaan välitysjärjestelmänsä ja miten prosessi onnistui? Halusimme kuulla Huoneistoketjun toimitusjohtaja Ari Rauniolta, miksi he vaihtoivat Linear-välitysjärjestelmään.
Huoneistoketju on noin 70 hengen perinteikäs välitysketju, joka haluaa olla Suomen kasvavin välittäjä kasvukeskittymissä. Ensi vuoden aikana tavoite on avata toiminta kolmessa uudessa toimipisteessä ja laajentaa näin markkinaa varsinkin pääkaupunkiseudulla. Uudelle henkilökunnalle on tarvetta ja yksi Huoneistoketjun kilpailuvaltti uuden modernin ilmeen ohella välittäjien houkutteluun on moderni välitysjärjestelmä. Siksi syksyllä syntyi päätös vaihtaa elinkaarensa alusta saakka Huoneistoketjua palvellut välitysjärjestelmä PDX Lineariin. Päätös oli lopulta helppo.
“Kun Schibsted ilmoitti ostaneensa osan Linearista ja keskittyvänsä PDX:n osalta rakennuttajille suunnatun palvelun kehittämiseen, olimme valinnan edessä; vaihdammeko Lineariin vai toiseen pitkään markkinoilla olleeseen KIVI-järjestelmään. Tutustuimme molempiin järjestelmiin ja niiden ominaisuuksiin. Päädyimme Lineariin, sillä Linear on moderni ja siellä on uusia työkaluja käytettävissä jo nyt, joita muut välitysjärjestelmät tarjoavat vasta vuosien päästä. Linear on niin paljon edellä.” Huoneistoketjun toimitusjohtaja Ari Raunio kertoo päätöksen taustoista.
Linear sisältää myös uusia, ennennäkemättömiä ominaisuuksia. Perustoiminnot ovat kuitenkin kaiken ydin ja nyt niitä on ensimmäistä kertaa automatisoitu. Tämä on iso muutos koko välitysjärjestelmämarkkinassa ja sen on mahdollistanut digitalisaation ja tekoälyn hyödyntäminen.
“Tärkeintähän meille on perusominaisuuksien lisäksi toimiva CRM, joten odotukset Linearin asiakashallintaa kohtaan ovat suuret. Tämä oli yksi isostikin vaihtopäätökseen vaikuttava tekijä, että CRM toimii järjestelmän sisällä. Mielenkiinnolla odotan myös näitä uusia lisätyökaluja, kuten AIDAn käyttöä. Ne ovat hyvä plussa, mutta tärkeintä on perusominaisuuksien toimivuus.” Raunio kertoo odotuksistaan Linearia kohtaan.
“Tulevaisuudessa toivon Linearilta vielä kehitystä asiakirjojen älypohjaiseen lukemiseen. Säästää niin paljon aikaa, kun ei tarvitse kaikkea itse naputella vaan tarkastus riittää. Tämä jos mikä tehostaa työntekoa ja karsii manuaalista hommaa.” Raunio visioi tulevaisuutta.
Linearin tavoitteena on tehdä käyttöönottoprosessi mahdollisimman sujuvaksi ja asiakkaalle helpoksi. Alkukoulutusten jälkeen asiakaspalvelu auttaa mahdollisissa ongelmatilanteissa tai kysymyksissä.
“Käyttöönottoprosessi on alkanut sujuvasti. Henkilökunnaltakaan en ole kuullut yhtään huonoa kommenttia, paitsi yhdessä sähköpostiosoitteessa oli ollut virhe ja välittäjä jäi ilman kutsua koulutukseen. Itse pidin alkukoulutusta riittävänä. Saimme myös aikataulut jouhevasti järjestymään ja fiilis on sellainen, että järjestelmää on helppo aloittaa käyttämään. Ei tarvitse pelätä mitään. Vanhat kohteet säilyvät PDX:ssä niin kauan, että tiedot saadaan siirtymään Linearin järjestelmään.” Raunio kuvailee käyttöönottoprosessia.
Entäs ne huonot puolet?
“Ainahan kaikki uusi vaatii opettelua ja uutta on helppo vastustaa silloin, kun se vanha tuttu kuitenkin toimii. Mutta onhan tämä Linear aivan uudenlainen ympäristö. Minun korviini ei ole kuulunut yhtäkään soraääntä ketjun sisältä, vaan kaikki ovat innoissaan ottamassa uutta järjestelmää käyttöön ja onhan tämä iso uudistus koko alalle. En keksi nyt mitään negatiivista sanottavaa. Jos jotain pientä säätöä on ollut, niin kaikki on korjattu nopeasti. Jarkko ja Alex ovat hoitaneet hommat hienosti Linearin puolelta. Innolla odotamme aktiivisen käytön alkamista.” Raunio tiivistää lopuksi.